Zanim zapytam Cię, co to znaczy dla Ciebie „GRZECZNE DZIECKO”, opowiem Ci trochę o dzieciach w ogóle. Dzieci od pierwszych miesięcy swojego życia, biorą świat takim, jaki jest. Z ciekawością oglądają, słuchają, dotykają. Nie oceniają, bo jeszcze nie mają świadomości. Zajmują się tylko odczuwaniem. Oddają się danej chwili. W całości pochłaniają się aktualnej czynności, którą wykonują. Nie ważne czy jest to zabawa smoczkiem, czy przyglądanie się lampie. Dzieci żyją, aby się bawić. Istnieje dla nich tylko TU i TERAZ. Przez pierwsze lata swojego życia, nie odczuwają upływu czasu. Nie istnieje dla nich ani przeszłość, ani przyszłość. To są pomysły zarezerwowane dla starszych. Pewnie zdarzyło Ci się kiedyś pomyśleć: nie mogę się już doczekać ….(tu wstaw sobie coś dla siebie prawdziwego). Co tak naprawdę dzieje się w głowie człowieka, gdy pomyśli o czymś ekscytującym w przyszłości? To zależy. Jednak, jeśli w tej chwili robisz coś naprawdę fajnego, coś co Cię bawi, cieszy, ekscytuje i uczy – w Twojej głowie nie ma miejsca na myśl: „nie mogę się doczekać …” Zrób szybkie doświadczenie: Kup w sklepie, lub wyjmij z szafki swój ulubiony smakołyk. Coś, co naprawdę uwielbiasz i długo już nie rozpływało Ci się w ustach. Rozpakuj, obejrzyj dokładnie, powąchaj. Wyobraź sobie jak smakuje, obliż wargi, przełknij ślinkę. Teraz odłóż smakołyk na półkę i pomyśl patrząc na niego: Zjem cię za 4 godziny i 15 minut. To ciekawe doświadczenie. Zrób je. Zobaczysz co się stanie. Przyjemności odkładane na później, działają różnie. Jak działają na Ciebie? To od Ciebie zależy. Na emocje małego dziecka działają jednak destrukcyjnie. Jak sprawić, by w przyszłości działały motywacyjnie? Co możesz zrobić z tą informacją, aby lepiej komunikować się z własnym dzieckiem? Jeśli w sobotę planujesz wybrać się z dzieckiem do kina – powiedz mu o tym w sobotę. Jeśli dziecko do soboty zrobiło coś, co z Twojej pespektywy zachowuje na pochwałę, powiedz np.:

„Zosiu, mam dla Ciebie niespodziankę! Wczoraj pięknie posprzątałaś swój pokój. W nagrodę idziemy teraz do kina.”

Możesz też powiedzieć:

„ Piotrek, jeśli teraz posprzątasz swój pokój to w nagrodę pójdziemy do kina.”

Zosia posprzątała pokój, a nagroda była dla niej niespodzianką. Piotrek sprzątał, dla nagrody. Nagroda nie była niespodzianką. Pierwsze zdanie to WZMACNIANIE POZYTYWNE pożądanych zachowań, drugi to UMOWA. Jedno i drugie wychowuje dzieci i sprawia, że sprzątają pokoje. Zastanów, którą metodę stosujesz. Przez pierwsze lata warto wzmacniać dzieci pozytywnie, aby w przyszłości skutecznie zawierać z nim coraz więcej umów. Pamiętaj – wzmocnienia pozytywne, stosuj przez całe życie – niezależnie ile lat ma Twoje dziecko. Chcesz, aby Twoje dziecko było szczęśliwe? No pewnie!